Nadchodzą elektryczne Elfy. Pierwsze nowe pociągi przyjadą już w te wakacje, a ostatnie – pod koniec 2018 r.

10 czolowka_nowaJuż niebawem na śląskich torach zobaczymy efekty wcześniej podpisanej umowy między Kolejami Śląskimi, Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego oraz firmą PESA Bydgoszcz SA, której pojazdy szynowe poruszają się m.in. w Niemczech i we Włoszech.

Kilka miesięcy temu zimowa aura pokazała, że pod naszą szerokością geograficzną naprawdę jeszcze sporo potrafi. Niespodziewanym (przynajmniej na taką skalę) efektem spadających poniżej zera słupków rtęci był smog, powstały głównie przez domowe paleniska. Swoje dokłada transport publiczny. Było tego wszystkiego na tyle dużo, że kilka śląskich miast „rozsławiło się" na cały świat zanieczyszczonym powietrzem.

Nikt w regionie nie miał cienia wątpliwości, że coś z tym trzeba zrobić i to szybko. Samorządowcy zakasali rękawy, przeprowadzili konsultacje społeczne, debaty z ekspertami. W końcu Sejmik Województwa Śląskiego przyjął ustawę, która w najbliższych latach ma eliminować z rynku przestarzałe kotły i nieodpowiedni materiał palny.

Lepsza jakość powietrza

Dla ekspertów jest oczywiste, że odczuwalna zmiana na lepsze jakości powietrza, którym oddychamy jest możliwa po zmianie naszego myślenia. Tutaj zaś modyfikacja przepisów nie wystarczy, na pierwszy plan wysuwa się edukacja oraz szereg innych działań.

Do włączenia się w koalicję antysmogową nie trzeba było nikogo namawiać w Kolejach Śląskich, które w pierwszej kolejności wyszły z propozycją darmowych przejazdów. Takie inicjatywy podjęto 30 stycznia oraz 2, 3, 15 i 16 lutego. Tylko przez te pięć dni z oferty Kolei Śląskich skorzystało prawie 12,5 tys. osób.

– Statystyki te mogą się jeszcze zmienić. Jako przewoźnik jesteśmy bowiem przygotowani, aby w przypadku powtórnego pogorszenia się jakości powietrza ponownie umożliwić kierowcom i ich współpasażerom bezpłatne podróżowanie. O takiej możliwości będziemy informować w osobnych komunikatach na naszej stronie internetowej. Dziękujemy wszystkim podróżnym, którzy dotychczas zdecydowali się zamienić samochód na pociąg, przyczyniając się tym samym do walki ze smogiem w naszym regionie – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik KŚ.

Nowocześniejszy tabor

Działania antysmogowe Kolei Śląskich nie ograniczają się jednak tylko i wyłącznie do organizowania darmowych przejazdów. Temu ma służyć m.in. wymiana taboru na nowocześniejszy. Stąd wspólny przetarg Kolei Śląskich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Po jego rozstrzygnięciu, w październiku 2016 r., Zarząd Województwa Śląskiego, Koleje Śląskie oraz firma Pesa Bydgoszcz SA podpisali umowę na dostawę 13 nowych pociągów. 10 z nich zakupiło Województwo Śląskie, pozostałe 3 Koleje Śląskie. Łączna wartość zamówienia podstawowego wynosi ok. 206 mln zł brutto, w tym ponad 167 mln zł pochodzi z budżetu Województwa, a ponad 38 mln zł to pieniądze przewoźnika.

Zamówienie przewidywało również możliwość skorzystania z tzw. prawa opcji – zarówno Koleje Śląskie jak i Samorząd Wojewódzki zdecydowały się na taki krok – Koleje Śląskie „domówiły" jeszcze trzy pojazdy 2-członowe o łącznej wartości ok. 35 mln zł brutto oraz jeden pojazd 3-członowy za ok. 13,5 mln zł brutto, natomiast Województwo Śląskie zdecydowało się na domówienie dwóch pojazdów czteroczłonowych. Dzięki temu całość zamówienia będzie finalnie dotyczyć 19 pojazdów. Są to: 4 pojazdy dwuczłonowe, 3 pojazdy trzyczłonowe i 12 pojazdów czteroczłonowych. Pierwsze z nich mają pojawić się na śląskich torach jeszcze w te wakacje.

– Dodatkowo, Koleje Śląskie mają jeszcze możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego do 20 proc. wartości zamówienia podstawowego. Mamy takie prawo w okresie do 3 lat od udzielenia zamówienia – zaznacza Michał Wawrzaszek.

wfo