Wakacje w binokularach. Z odwiedzinami w Akademii Bioróżnorodności

OrnitologiczneAkademia Bioróżnorodności pokazuje, że nauka nie musi być nudna. Na prowadzonych przez Fundację Park Śląski zajęciach, dzieci oraz młodzież zdobywają wartościową wiedzę oraz dowiadują się licznych ciekawostek. Wszystko zawdzięczają wykwalifikowanym instruktorom-edukatorom, którzy z przyjemnością odpowiadają nawet na najtrudniejsze pytania. Sprawdziliśmy, jak przebiegają te zajęcia oraz czego konkretnie można się dowiedzieć w ich trakcie.

Projekt Akademii Bioróżnorodności jest dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. W październiku ruszają zapisy na kolejny rok szkolny/kalendarzowy, ponieważ Akademia Bioróżnorodności to nie tylko wakacyjna przygoda, ale również zabawa cały rok. Program trwa już ponad cztery lata. Dzięki bogatej ofercie zajęć, chętnych wciąż przybywa.

– Warsztaty przeznaczone są dla dzieci oraz młodzieży w wieku od 4 do 19 lat. Każdy może znaleźć tutaj coś dla siebie, ponieważ wszystkie przeprowadzane zajęcia są dostosowane odpowiednio do wieku uczestników oraz uzupełniają szkolną podstawę programową – mówi Anna Poraj, prezes Fundacji Park Śląski. – Uczestnictwo w zajęciach jest bezpłatne. Można wybrać te warsztaty, które interesują nas najbardziej – zapewnia.

Z lornetką na ptaki

Ornitologia to dział zoologii, zajmujący się obserwacją ptaków.

– Zajęcia są prowadzone głównie w terenie. Jest to wyjście do parku w poszukiwaniu ptaków, ale nie tylko. Czasami można spotkać wiewiórkę, czy zająca – mówi Emilia Grzędzicka, prowadząca zajęcia.

Każdy młody poszukiwacz otrzymuje lornetkę. Po krótkiej instrukcji obsługi jest gotowy, by ruszyć w las. Chociaż wakacje to koniec sezonu lęgowego, czyli okresu, w którym ptaki śpiewają najintensywniej, nie ma się co martwić. Ciekawski poszukiwacz zawsze znajdzie coś dla siebie. Podczas zajęć można dowiedzieć się, ile gatunków ptaków zamieszkuje Park Śląski, do czego podobny jest dźwięk świstunki leśnej oraz co zachęca ptaki do pięknego śpiewu. Oprócz podsłuchiwania ptaków, dzieci uczą się rozpoznawania poszczególnych gatunków na podstawie usłyszanych dźwięków. A co jeśli pogoda spłata figla i nie pozwoli wyjść w teren? – Nie ma problemu. Prowadzę także zajęcia podczas deszczowej pogody. Wtedy można zobaczyć wypluwki sowy uszatki, pióra myszołowa czy innych ptaków – tłumaczy Grzędzicka.

Klocki i odnawialna energia

Odnawialne źródła energii to zasoby naturalne, których długotrwałe wykorzystywanie nie prowadzi do ich zaniku czy powolnego odtworzenia, ponieważ proces ich regenerowania jest krótkotrwały.

– Czy bawiliście się kiedyś klockami Lego? Oczywiście, że tak, ale czy wiecie, że za pomocą tych właśnie klocków można zbudować małą elektrownię słoneczną – mówi Kajetan Poraj, prowadzący zajęcia z odnawialnych źródeł energii, podczas których można dowiedzieć się o efektywnym wykorzystywaniu energii słonecznej oraz za pomocą czego można ją pozyskać. Zwarte i gotowe grupy dostają zestawy klocków oraz instrukcję, za pomocą której samodzielnie konstruują. Zadanie nie jest proste, ponieważ nie są to tylko zwyczajne klocki. W komplecie znajdują się także specjalne komputery, które umożliwią działanie tego, co zbudują uczniowie. Skomplikowana instrukcja to nic w porównaniu z końcowym rezultatem, kiedy można już podziwiać gotową, działającą minielektrownię słoneczną. Po przyłączeniu klocków do specjalnych silników i komputerów oraz podłączeniu diod, wystawiona na działanie promieni słonecznych konstrukcja, umożliwia zapalenie się lampki.

Drzewa szybkie i odporne

Drzewa produkują cenny dla naszego życia pierwiastek – tlen, zapewniają schronienie oraz pożywnie dla wielu zwierząt. Dlatego tak ważna jest ich ochrona i pielęgnacja każdego dnia. – Pamiętajmy, że wycinając jedno drzewo, powinniśmy posadzić kolejne – mówi dzieciom Łukasz Drozd, specjalista ds. zieleni Parku Śląskiego. Na zajęciach z drzewoznawstwa można nauczyć się wielu kwestii, dotyczących roślin znajdujących się na terenie naszego parku. Nie ma przeszkód w przyswojeniu sobie trudnych pojęć, takich jak symbioza i jej odmiana – mikoryza. Podziwiając parkowy krajobraz, dzieci dowiadują się, które drzewa rosną najszybciej, jakie gatunki są najbardziej odporne na ciężkie zanieczyszczenia środowiska oraz uczą się rozpoznawania różnych rodzajów chorób, którymi najczęściej atakowane są drzewa.

Zagadkowy mikroskop

Preparaty, szkiełka, kolby, bagietki już czekają na wszystkich głodnych wiedzy. Świat w skali mikro fascynuje każdego. W tak znacznym powiększeniu, można na nowo odkrywać to, co otacza nas na co dzień. To właśnie tutaj, w laboratorium, młodzi badacze mogą obserwować wszystko w tysiąckrotnym powiększeniu. Na specjalistycznych stanowiskach, małe grupy współpracują ze sobą, dzieląc się zadaniami. – Dzisiaj zobaczymy jak pachną kwiaty – mówi podopiecznym Katarzyna Kowalik, specjalistka od zadań laboratoryjnych, rozkładając na stolikach liście pelargonii. Zajęcia nastawione są głównie na praktykę, podczas której wykonywane są serie różnych doświadczeń. Młodzi naukowcy dowiadują się, do czego służy mikroskop, uczą się też ustawień i obsługi tego urządzenia. Po przygotowaniu stanowiska badawczego oraz preparatu, przychodzi czas na spojrzenie w okular. W maksymalnym przybliżeniu można zobaczyć różnice w budowie komórki, m.in. pomidora, ziemniaka czy mchu oraz dowiedzieć się, co sprawia, że mają różne barwy. – Zajęcia prowadzone są głównie dla starszych dzieci i młodzieży. Dla najmłodszych przedszkolaków przygotowane są gotowe preparaty, które mogą zobaczyć w binokularach – dodaje.

Zajęcia ekologiczne

Warsztaty ekologiczne to nie tylko wykład na temat ochrony środowiska, to również praktyczne zajęcia, które prowadzi Krystian Golasz, specjalista ds. zieleni Parku Śląskiego. Mają one na celu uwrażliwienie młodych ludzi na otaczającą przyrodę. Oglądając rośliny, podczas wyjścia w teren, dzieci uczą się, w jaki sposób można chronić nasz ekosystem oraz poznają historię Parku Śląskiego. Przysposabiają też wiedzę na temat chorób flory, które są poważnym zagrożeniem, a także, z jakimi niebezpieczeństwami wiąże się ugryzienie kleszcza. Podczas spaceru można samodzielnie zliczyć liczbę słoi drzewa i ocenić jego wiek, a także wskazać poszczególne piętra lasu, zobaczyć różnice w korze drzew czy owocostanach roślin, a także dowiedzieć się, kto zamieszkuje korony drzew, z czego składa się runo leśne lub też dlaczego mrówka jest sprzymierzeńcem mszyc. W trakcie edukacyjnego spaceru, uczniowie mogą zabrać ze sobą niewielkie owady lub rośliny, które później obserwują za pomocą binokularów.

wfo